http://ثبت%20آگهی%20رایگان
http://ثبت%20آگهی%20رایگان

مزیت رقابتی در تبلیغات چیست؟

نام مقاله : بخشی از فصل اول کتاب تکنیک ها و تاکتیک های تبلیغاتی

مؤلفین : دکتر احمد روستا و مهندس علی خویه

مترجم : ندارد

گردآوری و انتشار : فرشاد نوروزی (عضو انجمن علمی بازاریابی ایران)

برای خواندن جدیدترین مطالب قوانین تخصصی کار، تبلیغات، بازاریابی و غیره به وب سایت بیلبورد مراجعه کنید!
برای دانلود مقالات علمی و مشابه این مطلب عضو وب سایت بیلبورد شوید!


  1. مزیت رقابتی تبلیغات

دنیایی پر خطر پیش روی غول های دنیای کسب و کار قرار دارد؛
مگر آن که در راه و روش خود بازنگری کنند. « چارلز هندی »

مزیت رقابتی عاملی بسیار مهم و اساسی است که در هر بازاری باعث پیروزی و پیشبرد سریع اهداف می شود.
مزیت رقابتی در تبلیغات چیست و چگونه به دست می آید؟
این بحثی است که در این مقاله به طور خلاصه در زمینه تبلیغات بررسی می شود.


1-1. مزیت رقابتی تبلیغات

بحث مزیت رقابتی از دیر باز، از مهم ترین موضوع های مطرح در دنیای مدیرت، بازاریابی و مدیریت استراتژیک است.

مایکل پورتر توضیح می دهد که شرکت ها چگونه می توانند مزیت رقابتی در صنعت مربوط به خود را ایجاد و از آن محافظت کنند.
مزیت رقابتی در هر زمینه ای می تواند موقعیت شرکت ها را بهبود بخشد.
یکی از زمینه های مهم که باید در آن مزیت رقابتی داشت، تبلیغات است.

مزیت رقابتی تبلیغات، به مدیران شرکت ها نشان می دهد
که چگونه موقعیت رقابتی تبلیغات خود را نسبت به رقبا بهبود بخشند.

مزیت رقابتی تبلیغات، ابزار قدرتمندی را معرفی می کند که استراتژیست ها
برای برتری و تمایز تبلیغات خود به تبلیغات رقیب، به آن نیاز دارند.
این ابزار قدرتمند زنجیره ای ارزش تبلیغات نامیده می شود.

تجزیه و تحلیل زنجیره ی ارزش به مدیران تبلیغات فرصت می دهد تا فعالیت های تبلیغاتی خود را در زمینه
طراحی و تولید برنامه ها و سیستم های تبلیغاتی، مجهز و مجزا کنند.

مزیت رقابتی، یکی از مهم ترین مباحث در نظریه های مدیریت استراتژیک تلقی می شود؛
زیرا وجود مزیت رقابت در یک سازمان، به معنای عملکرد بهتر نسبت به رقباست
که در کوتاه مدت سودآوری و در بلند مدت بقاء و رشد سازمان را تضمین می کند.

در عنصر انقلاب ارتباطات و اطلاعات که فناوری هایی مانند وب و شبکه های رایانه ای گسترش یافته اند،
محیط سازمان نیز متلاطم تر شده است. با ظهور تجارت الکترونیک،
اهمیت مزیت رقابتی نه تنها کاسته نشده، بلکه مهم تر و حیاتی تر شده است.
نظر به اهمیت این مسأله، در مقالات بعدی به بحث تبلیغات اینترنتی و تاکتیک ها و تکنیک های مرتبط با آن پرداخته می شود.


مزیت رقابتی در تبلیغات چیست؟|تبلیغات|ثبت رایگان آگهی|بیلبورد

تاکتیک تبلیغات خوشه ای

خوشه های صنعتی به صنایع کوچک و متوسط توجه دارند. شاید بتوان گفت که مطالعه و بررسی
خوشه های صنعتی به شکل کنونی، تقریبا از سال 1990 و با مطالعه پورتر در مورد مزیت رقابتی، تدوین شده است.
کانون کارآفرینی اسکاتلند، خوشه ها را مجموعه ای از مشتریان، عرضه کنندگان،
رقبا و نهادهای پشتیبانی از قبیل دانشگاه ها، مراکز آموزشی، تحقیقاتی، نهادی، مالی و امکانات زیر بنایی می داند.

دفتر همکاری توسعه ی اقتصادی در کالیفرنیا، خوشه های صنعتی را اینگونه تعریف می کند؛
« گروهی از صنایع مرتبط هستند که از طریق صادرات کالا و خدمات، در یک منطقه ثروت ایجاد می کنند».

برای خوشه های صنعتی، چند حالت می توان در نظر گرفت. برای نمونه از آنجا
که موضوع خوشه های صنعتی به عوامل جغرافیایی، نهادی، سیاسی و مزیت های منطقه ای وابستگی شدیدی دارد،
در تبلیغات نیز می توان برنامه ها و سیستم های تبلیغاتی را بر اساس موقعیت های جغرافیایی،
نهادی، سیاسی و مزیت های منطقه ای اجرا کرد. برای نمونه، تبلیغ در شبکه های استانی
با زبان های محلی، می تواند تبلیغات خوشه ای بر اساس موقعیت جغرافیایی محسوب شود.

مایکل پورتر که یکی از پیشگامان مفهوم خوشه ی صنعتی در جهان است،
خوشه را این گونه تعریف می کند؛ « خوشه ها تمرکز جغرافیایی
شرکت ها و نهادهایی با ارتباطات درونی، در یک زمینه خاص هستند».

خوشه ها، آرایشی از صنایع و نهادهای مرتبط با آن هستند که در رقابت، وجود آنها اهمیت دارد.
برای مثال می توان به کاری که شرکت های تبلیغاتی بزرگ دنیا انجام می دهند، اشاره کرد.
این شرکت ها، برای هر کشوری تبلیغ خاص آن کشور را با تمرکز در یک زمینه خاص، اجرا می کنند.


2 -1 کسب مزیت رقابتی در تبلیغات

پورتر (2001) بیان می کند که سازمان ها باید به مزیت رقابتی در تمامی زمینه ها دست یابند.

مزیت رقابتی از دیدگاه «پورتر» از دو طریق حاصل می شود:

الف : کاهش هزینه های عملیاتی

ب : افزایش اثر بخشی

در تبلیغات نیز می توان به صورت های زیر مزیت رقابتی به دست آورد:

الف : کاهش هزینه های عملیاتی تبلیغات

اکنون، یکی از مهم ترین هزینه هایی که حتی در بودجه بندی کشورهای پیشرفته بسیار مورد توجه است،
تبلیغات است که گاهی مبالغ سنگینی را بر دوش شرکت ها تحمیل می کند. مدیران، مشاوران و
متخصصان باید بتوانند با ساز و کارها، برنامه ها، تکنیک ها و تاکتیک های مناسب،
این هزینه ها را کنترل کنند تا به نقطه بهینه دست یابند.

طراحی نظام کاهش هزینه تبلیغات یکی از وظایف مهم متخصصان و مدیران تبلیغات است.
شرکت اچ پی با طراحی یک نظام کاهش هزینه های تبلیغات، سود بسیار زیادی کسب کزد.
استراتژی اچ پی، « تقسیم هزینه های تبلیغات بین شرکت های تهیه کننده ی مواد خام» بود
و مقداری از بودجه ی تبلیغات خود را با آنها به مشارکت گذاشت.

مدیران تبلیغات می توانند راهکارها، تکنیک ها و تاکتیک های خلاقانه ی زیادی
برای کاهش هزینه های عملیاتی تبلیغات و دستیابی به مزیت رقابتی تبلیغات، ارائه دهند.

ب : افزایش اثربخشی

در روزگار کنونی که در همه جا از در و دیوار شهرها گرفته تا شبکه های ماهواره ای پر از تبلیغات شده است
و مخاطبان به شدت از تبلیغات فراری شده اند، تبلیغات اثربخش یکی از شیوه های مهم کسب مزیت های رقابتی تبلیغات است.

تبلیغ اثربخش تبلیغی است مخاطب گرا که با توجه به شناخت نوع مخاطبان و
ویژگی ها، معیارها و رفتار آنان طراحی و ارائه می شود.
ارتباط مناسب بین تبلیغ و ویژگی ها و شرایط مخاطب باعث می شود تا پیام بهتر،
بیشتر و مؤثرتر دریافت شود و ضایعات تبلیغ به شدت کاهش یافته و نوعی مزیت رقابتی برای تبلیغ به دست آید.

انجام تحقیقات بازاریابی پیش از هرگونه تبلیغ و کسب اطلاعات روزآمد،
مرتبط و مورد نیاز در مورد مخاطبان و نیز رقبا و عوامل محیطی و استفاده از این اطلاعات در طراحی،
تنظیم و ارائه تبلیغ، باعث افزایش اثربخشی تبلیغ می شود.
ترکیب این دو روش برای دستیابی به مزیت رقابتی تبلیغات نیز امکانپذیر و عملی است.


3 -1 مزیت رقابتی پابدار در تبلیغات

وجود مزیت رقابتی پایدار در تبلیغات رمز موفقیت و عملکرد برتر تبلیغات نسبت به سایر رقباست.
در شرایطی که تغییر و تحول عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، فن آوری و رقابتی و به طور
خلاصه عوامل محیطی بسیار زیاد است، دیگر نمی توان با مزیت رقابتی موقتی و گذرا امیدی به موفقیت داشت.

شرکت های تبلیغاتی برای حضور در صحنه  رقابت ناگزیرند تا در جستجوی مزیت رقابتی پایدار در تبلیغات باشند.

ارتباط دائم با بازار و آگاهی از تحولا و شرایط رقبا و عوامل محیطی و انتظارات و ویژگی های
مشتریان و مخاطبان و یافتن و شناسایی مزیت هایی که بتوانند طولانی و پایدار باشند و در تبلیغات
به کارگرفته شوند، رقابت پذیری تبلیغات را امکانپذیر ساخته و اثربخشی آن را افزایش می دهد.

حساسیت به بعضی از نکات ساده اما نادیده گرفته شده توسط رقبا و سرمایه گذاری فکری و مادی و استراتژیک روی آنها،
می تواند مزیت رقابتی پایدار برای تبلیغات فراهم کند.


لطفا مطالعه و خواندن پیشنهادات بیلبورد در لینک های زیر را به هیچ عنوان از دست ندهید :

مقاله بخشی از فصل اول کتاب لغزش برند از مارتی نیومایر

اشتراک گذاری Telegram Facebook WhatsApp Twitter

پاسخی بگذارید