در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...

بیلبورد

مهمترین نکات ارزیابی و اعتبارسنجی مشتریان

یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹ بازاریابی و فروش
  • تصویر شماره مهمترین نکات ارزیابی و اعتبارسنجی مشتریان

برای ارزیابی و اعتبارسنجی مشتری چه نکاتی را باید رعایت کنیم

1_ مشتری چه دفعات یا چه تعداد سفارشاتی را ازمجموعه شما خرید یا سفارش داشته اند.

2_ مشتری مدنظر مالک یا مستاجر می باشد؟

3_ مشتری مدنظر با چه کالاهایی کارمیکند یادرسبد خود دارد؟

4_ مشتری مدنظر با چه برندهایی و با چه شرکتهایی و باچندشرکت کارمیکند؟

5_ حساب چک مشتری مربوط به خود اوست یا خیر؟

6_ حساب چک مشتری رو استعلام بگیرید.

7_ در اولین خرید مشتری از شما وسوسه سفارش مبالغ بالا نشوید.

8_ مدیران فروش شرکت سعی نمایند جداول تخفیف نقدی بالا و پروموشن قوی برای پرسنل فروش خود تعریف نمایند تا پرسنل فروش از این امکان در جهت خرید نقدی با مشتریان خود مذاکره نمایند و درصد سوختی فروشندگان به حداقل ممکن برسد.

9_ برای مشتریان جدید تا اثبات اعتبار مشتری حتما روی خریدهای نقدی زوم کنید.

10_ برای مشتریان در صورت فروش اعتباری و یا خرید چک برای او سقف اعتبار مشخص کنید.

11_ چک های مبالغ سنگین از مشتری دریافت نکنید و حتی الامکان چک های رقم بالا را به چندین فقره چک تبدیل کنید.

12_ برای مشتریانی که برای باراول چک دریافت می کنید چک دوم را منوط و مشروط به پاس چک قبلی دریافت کنید.

13_ بگذارید چندین شرکت معتبر این مشتری رو تایید نمایند بعد اقدام به ارسال بار نمایید.

14_ از کسبه محل و مشتریان هم مسیر آمار مشتری مدنظر را بگیرید.

15_ به بومی بودن مشتری توجه نمایید مشتریان شهرستانی که درآن شهر یا محله سکونتی ندارند برای شما معضل محسوب می شوند.

16_ به تابلو مشتری توجه نمایید امروزه اسامی معنوی برای جلب توجه و بازی با احساسات می باشد ازاین گونه مشتریان برحذر باشید.

17_ در هنگام مذاکره فروش از وعده های توخالی مشتری و بازی کردن با کلمات و سوگند خوردن به شخصیت های معنوی و مذهبی جزء دردسر و مشکلات چیز دیگری نخواهد بود تجربیات این موارد را ثابت نموده و به این صحبتها اکتفا و اعتماد نکنید.

18_ سوابق کاری مشتری را آمار بگیرید و از دارایی مشتری و نوع ملکیت مغازه باخبر شوید.

19_ مغلوب حرف ها و وعده وعیدهای پوچ  مشتری نشوید.

20_ مشتریانی که براحتی مبالغ بالا واز تمامی کالاهای شما سفارش می دهد مواظب باشید که برای شما دام پهن می کنند.

21_ اعتماد بیش از حد به مشتریان جدید عواقب خوبی رو در برنخواهد داشت.

22_ از گروه ها و اطلاعات اعتبارسنجی همکاران و شرکتهای فروش دیگر هم میتوان راجع به مشتری استفاده کرد و لیست سیاه مشتریان بدحساب را باهم تبادل کنید.

23_ در مذاکرات فروش خود تمام قوانین شرکت اعم از تخفیفات؛پروموشن ؛ مبلغ نهایی ؛ نوع چک ؛  تاریخ چک ؛ونحوه تسویه پای بار را به مشتری یادآور و متذکر شوید.

24_ مدیران فروش و توزیع حتما پرسنل توزیع را جهت برخورد با مشتری و نحوه تحویل بار و نحوه گرفتن تسویه مشتری آموزش کافی دهید که هیچ گونه قصوری بعدازگرفتن تسویه متوجه شخص خاصی نشود و معامله بخوبی بسته شود.

25_ دقت کافی داشته باشید تمامی عملیات فروش که منجر به تسویه کامل با مشتری می شود حتماً پای بار تسویه شود علی الخصوص مشتریان جدید و تازه تاسیس.

26_ در خصوص سفارشات که بصورت فاکتور به فاکتور ویا رسید باز انجام می شوند حتما زیر فاکتور مشتری  و فاکتور فروشنده یا بازاریاب زمان مراجعه بعدی جهت تسویه و گرفتن مبلغ نهایی و امضاء و مهر مشتری قید گردد و تمام جزییات و قوانین شرکت در خصوص مطالبات و حساب های باز فاکتوری  را به مشتری جهت تسویه نهایی گوشزد نمایید.

27_ پرسنل وصول مطالبات یا تحصیلدار توجه داشته باشند که هرگونه تعامل با مشتری را حتماً به بازاریاب مربوطه نیز گزارش آنی دهند و ویزیتور مربوطه را در جریان کم و کیف تسویه فاکتور حساب باز یا مطالبات معوق بازاریابان شرکت قراردهند.

28_ و در پایان با رعایت این نکات توجه داشته باشید کلاهبرداران و مشتریان بدحساب از هیچ ترفندی برای دورزدن شما دریغ نمی کنند و هر روز دست به شگردهای جدید می زنند و با یاد گرفتن مهارت های فروش و کسب تجربیات بیشتر با این گونه مشتریان همیشه آماده مذاکرات قوی باشید که هیچ وقت مغلوب مشتریان بد حساب نشوید.


پیشنهادات خواندنی ما به شما :

اگر دوست داری بدانی فروشندگانی که باید ترک شغل کنند چه کسانی هستند؟ اینجا کلیک کن...
 


منبع مقاله : https://billboard.mba/blog
گردآوری و تهیه کننده : فرشاد نوروزی عضو انجمن بازاریابی ایران

 


 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بانک جامع اطلاعاتی اصناف مختلف در استان های کشور و همچنین جهت دریافت مشاوره تبلیغاتی و بازاریایی با کارشناسان گروه تبلیغاتی بیلبورد در ارتباط باشید
تماس :  91  207  207  091
  ثبت آگهی رایگان