هفت مانع اصلی برای رسیدن به خلاقیت
این موانع می تواند شما را از رسیدن به هدف باز دارد، که توضیحات آنها به شرح ذیل است.
با توجه به تاثیر خلاقیت بر موفقیت یک شرکت، بسیاری از شرکتها روی رواج فرهنگ خلاقیت سرمایهگذاریهای کلانی انجام دادهاند،
مجله کسب و کار هاروارد، ضمن ارائه آمار فوق، در مقالهای اعلام کرده که دلیل اصلی عدم رضایت مدیران عامل از عملکرد خلاقانه شرکتها، ناتوانی آنها در غلبه بر موانع خلاقیت است. مهمترین این موانع عبارتند از:
1_ غرق شدن در روزمرگی
آن قدر کارمندان شرکتها غرق در وظایف روتین و روزمره میشوند که فرصتی برای خلاقیت و کار روی ایدههایشان ندارند.
شرکتهای حرفهای، ساعاتی را در روز یا هفته مشخص میکنند و از کارمندانشان میخواهند که فقط روی ایدههای خلاقانهشان کار کنند.
2_ محدودسازی خلاقیت
خلاقیت را میتوان «خلق چیزهای متفاوتی که ارزش خاصی را خلق میکنند» تعریف کرد. طبق این تعریف، خلاقیت صرفا به ارائه محصول جدید محدود نمیشود و میتوان در هر فرایند و خدمتی که شرکت ارائه می کند، خلاقیت به خرج داد.
برای همین، شرکتهای موفق، فنون خلاقیت را نه فقط به مهندسان و بخش تحقیق و توسعه خود، بلکه به همه کارمندانشان آموزش میدهند.
3_ پیچیده کردن خلاقیت
خیلیها خلاقیت را به اشتباه طراحی و عرضه محصولات جدید و پیچیده تعریف میکنند. این تعریف، تنها بخشی از خلاقیت را شامل میشود.
شرکتهای تجاری باید دنبال خلاقیتهایی باشند که «فرایندهای کاریشان را ساده میکند» و «هزینههای شرکت و مشتریان را کاهش میدهد».
4_ شخصی کردن خلاقیت
دلیل اصلی شکست بسیاری از محصولات خلاقانه، این است که بر اساس آرزوها و خواستههای مهندسان شرکت، شکل میگیرند.
شرکتهای موفق، محصولات، خدمات و فرایندهای خلاقانهشان را بر اساس نیازها، خواستهها و مطلوبیتهای مدنظر مشتریان هدفشان، طراحی میکنند.
5_ انحصاری کردن خلاقیت
در بسیاری از شرکتها، خلاقیت صرفا در اختیار واحدهای تحقیق و توسعه، تولید و بعضا بازاریابی است.
در شرکتهای موفق، همه کارمندان و واحدها را درگیر خلاقیت میکنند، حتی اگر موضوع خلاقیت ربطی به آنها نداشته باشد. این شرکتها معمولا ایدههای خلاقانه را از طریق پورتالهای داخلی به تمام کارمندان عرضه میکنند و از آنها میخواهند تا نظراتشان را ارائه بدهند.
6_ ترس از شکست
بسیاری از محصولات خلاقانه، حتی آنهایی که توسط شرکتهای بزرگ ارائه میشوند، شکست میخورند. به طور کلی، قانون خلاقیت این است که از بین چند محصول خلاقانه، تنها یک محصول موفق میشود، ولی این دلیل نمیشود که خلاقیت را کنار بگذاریم.
شرکتهای موفق، به گونهای با کارمندانشان برخورد میکنند که از شکست نترسند و تصور نکنند که اگر شکست بخورند، آینده شغلیشان از بین میرود.
7_ فلسفه نادرست
خیلی از ما تصور میکنیم برای انجام هر کاری، یک «بهترین راه» وجود دارد، در نتیجه، دنبال راههای بهتر، سادهتر، سریعتر و کمهزینهتر نمیرویم.
از مجموعه پوسترهایی که Hao Shon با استفاده از لوگوی نایک طراحی کرده و برنده نشان طلای رقابت گرافیس ۲۰۲۰ آمریکا نیز شده است، انتخاب کردم.
پیشنهادات خواندنی ما به شما :
اگر دوست داری بدانی چگونه می توانیم استرس شغلی خود را کاهش دهیم؟ اینجا کلیک کن...
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بانک جامع اطلاعاتی اصناف مختلف در استان های کشور و همچنین جهت دریافت مشاوره تبلیغاتی و بازاریایی با کارشناسان گروه تبلیغاتی بیلبورد در ارتباط باشیدتماس : 91 207 207 091
در هفت روز هفته به صورت شبانهروزی میتوانید با ما در ارتباط باشید...