مثالی از انواع پنج گانه مشتریان در بازاریابی و فروش مدرن
برای اطلاع از انواع مختلف مشتریان به مثال های زیر در دنیای واقعی بازاریابی و فروش توجه کنید.
فرض کنید میخواهید یک ماشین بستهبندی مدرن را به یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی بفروشید؛ در این مثال، انواع پنج گانه مشتریان به صورت زیر میباشند:
1_ آغاز کننده:
واحد بازاریابی میتواند با ارائه گزارشی مبنی بر قدیمی بودن نوع بستهبندی محصولات شرکت، آغازکننده باشد و نیاز به دستگاه جدید بستهبندی را تشخیص بدهد.
پس شما برای فروش این محصول ابتدا باید به سراغ واحد بازاریابی شرکت مورد نظرتان بروید و راجع به اهمیت بستهبندیهای مدرن و تاثیر آن بر افزایش فروش شرکت مذاکره کنید.
2_ تاثیرگذار:
واحد تولید میتواند با ارزیابی دستگاه جدید و مقایسه آن با دستگاه موجود، تاثیرگذار باشد.
در نتیجه پس از واحد بازاریابی باید به سراغ واحد تولید بروید و راجع به مزایای فنی دستگاهتان مذاکره کنید.
3_ تصمیم گیر:
کمیته خرید یا مدیرعامل شرکت میتواند با اتخاذ تصمیم نهایی برای خرید یا عدم خرید دستگاه پیشنهادی شما، به عنوان تصمیمگیر نقش بازی کند.
بنابراین باید با تصمیمگیر هم صحبت و نتایج صحبتهایتان با واحدهای بازاریابی و تولید را با او در میان بگذارید و درباره خواستههای او برای قیمت، نحوه پرداخت و غیره مذاکره کنید.
4_ خریدار:
واحد تدارکات میتواند به عنوان خریدار مطرح شود.
پس باید با این واحد درباره زمان تحویل، چگونگی تحویل، هزینههای تحویل و غیره مذاکره کنید.
5_ مصرفکننده:
سرپرست تولید و کارگران بخش بستهبندی به عنوان مصرفکنندگان اصلی دستگاه شما هستند.
پس باید با آنها درباره نحوه استفاده صحیح از دستگاه، خدمات پس از فروش، رفع مشکل و غیره مذاکره کنید.
خاطرتان باشد، بسیاری از مذاکرات فروش حرفهای به دلیل عدم رعایت این سلسله مراتب با مشکل مواجه میشوند.
با چکیده ای از مهمترین مقالات در دانشنامه بیلبورد دانش بازاریابیتان را بهروز کنید.
پیشنهادات خواندنی ما به شما :
اگر دوست داری بدانی که چگونه می توانید فروشنده حرفه ای باشید؟ اینجا کلیک کن...
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بانک جامع اطلاعاتی اصناف مختلف در استان های کشور و همچنین جهت دریافت مشاوره تبلیغاتی و بازاریایی با کارشناسان گروه تبلیغاتی بیلبورد در ارتباط باشیدتماس : 91 207 207 091