در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
برای ثبت رایگان اطلاعات شغلی خود در بانک مشاغل برتر کشور همین الان اقدام کنید...

ثبت آگهی رایگان

6 تفاوت اصلی فروشنده با بازاریاب در چیست؟

چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰ بازاریابی و فروش 504 بازدید انتشارات بیلبورد
  • تصویر شماره 6 تفاوت اصلی فروشنده با بازاریاب در چیست؟

 فروشنده‌ایم یا بازاریاب؟

در این مقاله سعی کردیم شما را با مهمترین تفاوت های اساسی یک فروشنده با بازاریاب آشنا کنیم...

معروف است که مدیرعامل یک شرکت تولید کفش در آمریکا، یک فروشنده ماهر خود را به یک منطقه روستایی در یک کشور کوچک آفریقایی می‌فرستد تا در آنجا برای کفش‌های شرکت بازارسازی کند.

 این فروشنده حرفه‌ای، پس از چند وقت به شرکت برگشت و به مدیرعامل شرکت گفت: «آنها کفش نمی‌پوشند و بازاری در آنجا نیست».

 مدیر شرکت نا امید شد و یک بازاریاب حرفه‌ای را به آن جا فرستاد. پس از یک ماه، بازاریاب، سفارش زیادی برای کفش‌های شرکت گرفت و این پیام را به مدیرعامل شرکت ارسال کرد:

 مردم در اینجا کفش نمی‌پوشند، ولی پاهای مجروح زیادی هست. با رئیس قبیله تماس گرفتم و یک جفت کفش به او دادم. به قدری از آن کفش خوشش آمد که برای همه اهالی کفش سفارش داد. رئیس، ساده‌ترین بازارسازی عمرم را در این کشور انجام دادم.


این داستان، تفاوت یک فروشنده با بازاریاب را به خوبی نشان می‌دهد.
 

به طور کلی می‌توان گفت فروشنده و بازاریاب، شش تفاوت‌ اساسی با هم دارند:


1_ فروشندگان تمایل دارند به مشتری که خودش دنبال محصول آمده و یا به محصول علاقه‌مند است، بفروشند؛ بازاریاب‌ها تمایل دارند با توضیح مزایا و منافع محصول به افراد مختلف، مشتری بالقوه ایجاد کنند

2_ فروشندگان تمایل دارند با تک تک مشتریان تماس بگیرند و با آنها مذاکره کنند؛ بازاریاب‌ها تمایل دارند با جذب مشتریان اصلی و تاثیرگذار، بقیه مشتریان را از طریق آنها جذب کنند (به جذب رئیس قبیله فکر کنید)

3_ فروشندگان بیشتر به وضعیت آشکار و کنونی مشتریان توجه می‌کنند (اینجا کسی کفش نمی‌پوشد)؛ بازاریاب‌ها به وضعیت و نیازهای پنهان مشتریان توجه می‌کنند (اینجا پاهای زخمی زیادی وجود دارد)

4_ فروشندگان بیشتر روی به نتیجه رسیدن مذاکره فروش تمرکز می‌کنند؛ بازاریاب‌ها روی کمک به مشتریان برای حل مشکلات‌شان تمرکز می‌کنند

5_ فروشندگان معمولا رویکرد کوتاه‌مدتی دارند و اگر مذاکرات‌شان با یک مشتری به نتیجه نرسد، زود دلسرد می‌شوند؛ بازاریاب‌ها معمولا رویکرد بلندمدتی دارند و اگر مذاکرات‌شان با یک مشتری به نتیجه نرسد، روش مذاکره و جذب مشتری را عوض می‌کنند

6_ فروشندگان بیشتر روی جذاب‌تر حرف زدن تمرکز می‌کنند؛ بازاریاب‌ها بیشتر روی ایجاد ارتباط احساسی بین مشتری و محصول تمرکز می‌کنند (به دادن یک کفش به رئیس قبیله فکر کنید، نه به توضیح دادن این که کفش چیست)


 

پیشنهادات خواندنی ما به شما :

اگر دوست داری بدانی برترین تکنیک های بازاریابی برای حفظ مشتری چیست؟ اینجا کلیک کن...
 


منبع مقاله : https://billboard.mba/blog
گردآوری و تهیه کننده : فرشاد نوروزی عضو انجمن علمی بازاریابی ایران

 


 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بانک جامع اطلاعاتی اصناف مختلف در استان های کشور و همچنین جهت دریافت مشاوره تبلیغاتی و بازاریایی با کارشناسان گروه تبلیغاتی بیلبورد در ارتباط باشید
تماس :  91  207  207  091

هیچ دیدگاهی برای این پست ثبت نشده است

اولین دیدگاه را شما برای این آگهی ثبت کنید

جهت ارسال دیدگاه باید وارد حساب کاربری خود شوید

ثبت کسب و کار
  ثبت آگهی رایگان